BLOG #12: Moneymindset

De pennierekening, de knakenkoker en de piekenpijp zijn mijn eerste herinneringen aan geld.

Voor de Profit First-training die ik vorig jaar volgde moest ik onderzoek doen naar mijn eigen ‘money mindset’. Wat is eigenlijk mijn houding ten opzichte van geld? Is het iets om veel van te willen hebben, of iets om je voor te schamen?

Leuke vragen die mij direct terugbrachten naar die blauwe spaarpot die hoorde bij de pennierekening en bij de knakenkoker en piekenpijp waarin mijn ouders rijksdaalders en guldens spaarden.

Pennierekening spaarpot van de Postbank

Deze beelden brachten me meteen bij de kern van deze herinneringen: geld is schaars, je moet weten hoeveel je ervan hebt en het is slim om te sparen zodat je altijd iets achter de hand hebt voor onverwachte gebeurtenissen.

Ik merkte tijdens de training dat deze gedachte mij altijd is bijgebleven. Geld heb ik altijd wel graag uitgegeven en ik heb er steeds zoveel mogelijk leuke dingen mee gedaan, maar ik wist en weet nog altijd precies hoeveel er op welke rekening staat, ik houd van overzicht. Daarom heb ik een verzameling aan verschillende ‘potjes’ om voor specifieke doelen te sparen.

Ondernemer

Toen ik begon als ondernemer leek het enige logische een bedrijfsrekening te openen en direct twee aparte potjes aan te maken voor het wegzetten van de btw en een bedrag voor de inkomstenbelasting. Je weet dat die BTW niet van jou is en dat je sowieso die inkomstenbelasting moet betalen.

Later heb ik nog een extra potje aangemaakt voor mijn pensioen en toen ik de Profit First methode leerde kennen, heb ik ook een winstpotje aangemaakt. Van iedere betaalde factuur maak ik een vast percentage naar een van die potjes over zodat daar altijd voldoende buffer staat. Van mijn winstpotje doe ik leuke dingen of investeringen.

Ook privé hebben wij een aantal potjes, waarmee we voor verschillende doelen en met een vast ritme sparen. Onze financiën en ook deze potjes houden we bij een in Excel-overzicht dat alles altijd netjes doorrekent.

Zo hebben we rekeningen voor:

  • de zomervakantie
  • onderhoud aan huis en auto
  • de vaste lasten
  • de boodschappen
  • voor de kinderen (sparen voor later)
  • voor ons ‘buitenhuisje’ voor later (wij willen ooit graag een huisje ergens buiten)
  • met mijn beste vriendin heb ik een spaarrekening voor een reis naar New York
  • met mijn andere beste vriendin heb ik een rekening voor heerlijk luxe uit-eten-en-met de taxi-naar-huis avondjes
  • en met mijn vriendinnengroep sparen we voor onze ‘duivenuitjes’ (we noemen elkaar ‘duif’ – lang verhaal)

Deze potjes zorgen ervoor dat we altijd een duidelijk overzicht hebben: is het bedrag dat we nodig hebben al bij elkaar? Ook helpt het instellen van de potjes er namelijk voor dat we meteen een budget bepalen voor al die posten.

Ik kan me voorstellen dat je denkt ‘wat een gedoe al die verschillende rekeningen’ en misschien ook ‘dat kost extra geld’. Maar voor alles hebben we automatische betalingen ingeregeld zodat het geen extra moeite kost, en die extra bankkosten neem ik graag op de koop toe om het overzicht te bewaren.

Het is een kwestie van alles één keer goed inregelen, zowel privé als zakelijk, en je hebt dat overzicht. En daarmee grip op je financiën.

Begeleiding

Als ik mijn klanten begeleid, vraag ik ook altijd naar de staat van de financiële administratie. Dat is een van de pijlers van je bedrijf. Als je dat niet op orde hebt, wordt het ook lastig goed te bepalen welke prioriteiten echte prioriteiten (want financieel noodzakelijk) of meer nice-to-haves zijn.

Ik heb bij verschillende mensen en bedrijven gezien wat het betekent als je géén grip op de financiën hebt. Dat geeft zoveel onrust!

Als jij voor je bedrijf ook op zoek bent naar een goede rekentool om je financiën inzichtelijk te krijgen, dan raad ik je het Excel-sheet van Femke Hogema aan dat hoort bij haar boek Winstgevende Plannen. Uiteraard kan ik je helpen met het invullen ervan als dat voor jou lastig is.

Ik wens iedereen overzicht over zijn of haar financiën en de rust die dat oplevert. Als je wilt weten hoe ik mijn bedrijfsfinanciën heb ingericht, laat het me weten en dan neem ik contact met je op