millie-gietman-coach-creatieve-opdrachten-zelfinzicht

Ondernemen op je eigen voorwaarden: een case van een divergente denker

Case van een de divergente denker

Ze wil wel, maar het stokt

Ze staat op het punt om haar eigen bedrijf te starten. Slim, betrokken, met een scherp oog voor wat er wringt in systemen. Maar ze komt maar niet in beweging. Ze voelt veel weerstand.
“Ik weet wat ik te bieden heb,” zegt ze. “Maar alles rond zichtbaarheid, sales en positionering voelt… alsof ik mezelf moet verkopen. Alsof ik mezelf ergens tussen moet wringen, alsof ik mezelf moet overschreeuwen. Dat wil ik niet.”

Tijdens ons gesprek wordt al snel duidelijk waar het werkelijk over gaat. Onder haar weerstand zit geen twijfel, maar juist helderheid. Ze weet exact hoe ze het níet wil, maar ze weet nog niet hoe ze het dan wél wil. Haar waarden staan haaks op het beeld dat ze heeft van ‘ondernemen’.

Wat als je het niet hoeft te doen zoals ‘het hoort’?

Wat als je dat pad niet hoeft te volgen?
Wat als je jouw werk de wereld in brengt, zonder jezelf daarbij kwijt te raken of geweld aan te doen?
 
We onderzoeken niet wat ‘de markt vraagt’, maar wat zij nodig heeft om in beweging te komen.
Niet harder werken, maar eerlijker kiezen.
Niet dóór de weerstand heen (met grote kans op energielek en uitval), maar óm de weerstand heen.
Niet overtuigen, maar uitnodigen.
 

Van vaag verlangen naar een concreet perspectief

Een concreet punt op de horizon helpt.
“Wanneer wil je je eerste betaalde opdracht binnen hebben?”
Die vraag zet iets in gang. Vanaf daar maken we een terugtelplanning. Dan wordt helder wat je wanneer te doen hebt om je resultaat te behalen; niet strak en opgelegd, maar ondersteunend. We rekenen concreet door:
“Hoeveel klanten heb je eigenlijk nodig voor de omzet die je voor ogen hebt?”
En dan wordt het zichtbaar: het hoeft niet groots of meeslepend. Ze heeft geen ‘markt’ te veroveren, maar ze hoeft slechts een paar juiste mensen te vinden.
 

Strategie zonder poespas

Ik stel voor om marketing even los te laten. Geen campagnes of online zichtbaarheid als losse flodders, maar een langetermijnstrategie die aansluit bij wat haar écht drijft: haar onderzoekende geest. Ze houdt van verdiepen, analyseren, verhalen boven tafel krijgen.
Waarom dat niet inzetten? Denk: een onderzoeksjournalistieke insteek in je positionering. En ondertussen, op de korte termijn: élke week een netwerkgesprek. Echte ontmoetingen, zonder haast of verkooppraat. Zo bouw je én relaties, én zichtbaarheid, én vertrouwen – stap voor stap.
Een uur later kijkt ze anders. Niet omdat alles ineens af is, maar omdat ze weer eigenaarschap voelt. Omdat het perspectief dat ze zag, niet ging over ‘hoe het hoort’, maar over hoe het voor háár kan kloppen.
 

Herken je dit?

Je hebt ideeën, visie, en meer dan genoeg om te geven. Maar zodra het over ‘jezelf laten zien’ gaat, blokkeer je. Niet uit onzekerheid, maar omdat het verhaal dat erbij ‘hoort’ (nog) niet klopt voor jou.
Dan is het misschien tijd voor een ander soort gesprek. Niet om jou in een format te duwen, maar om samen te onderzoeken:
Hoe kan jij ondernemen op een manier die klopt met wie je bent?

DENK JE GROOTS EN MEESLEPEND MAAR KOM JE IN HET NU NIET VOORUIT?

 

Dan is mijn 1:1 maatwerk coaching iets voor je.

In een aantal sessies creëren we jouw persoonlijke overzicht zodat je meer rust in je hoofd ervaart, én zodoende, ook meer beweging in je leven.

 

Via onderstaande formulier neem je makkelijk contact met me op

Veel inspireert mij. En daar schrijf ik inspiratiemails over. Zodat jij er ook iets aan hebt! Schrijf je in en ik mail je af en toe over wat mij bezig houdt!